Followers

Sunday, July 24, 2011

Ku lihat Layu dalam Melayu.

masuk sem 5, bnyk yang aku belajar ttg budaya org melayu kita. ini bukan nak bercakap pasal politik, bukannpasal agama, tetapi pasal bangsaku.

junior2 yang aku sayangi dulu, tak semuanya sama. dulu tgk baik, hormat orang, senang dengar arahan. naik part 2, dah jijak kepala. bila tanya kenapa, diam. tak tahu nk cakap. ni la budaya kita. bila diberi peluang utk cakap, x nak. lepastuh dok cakap belakang. kalau bergaduh, no satu. tak boleh ka duduk bincang? kan lagi elok mcmtuh. aku kadang2 menyesal berbaik dgn angpa, bagi muka, ingtkan bersyukur, berterima kasih, ini tak, dapat lupa apa yg org dah tolong.

one more thing korang nie, alasan ntah apa2.. aku bukan nk bangga, tapi aku rasa asam garam hidup aku lebih pada korung. sekali sekala alasan tuh boleh la diterima, ini asal jumpa je, memanjang alasan.


kalau kerja, bukan sayang senior, tapi sayang kawan2 kerja, pulau senior, x ikot ckp senior, org cina kalau backup senior/boss depa, sebab apa kita x boleh? nampak x, bangsa lain boleh berfikir jauh di hadapan, kita berfikir utk hari esok, fikir macamana nak jatuhkan org.

sampai bila wahai bangsaku?

melayu sama melayu bergaduh, sebab masing2 tak nak mengalah, dok sibuk nak jatuh menjatuhkan. bila kita nak maju? bila kita betol2 nak merdeka? semua sebab ego, kalau buang ego, bleh je selesai masalah, ni taaaak.

Kekuatan sesuatu bangsa bukan hanya pada pemimpinnya, atau rakyatnya, tetapi pada ketaatan dan keakraaban anatara pemimpin dan rakyatnya.

Sama-sama kita renungkan. : )

No comments:

Post a Comment